Śledź @Doria
Zobacz profil

FAZY SNU

Ponieważ zajmujemy się zawodowo sprzedażą przedmiotów służących nam na co dzień do wygodnego spania, to nie obcy jest nam też temat samego snu. I dlatego dzisiaj postanowiliśmy kontynuować temat samego przebiegu snu. Zapraszamy do lektury.

Fazy snu.

sen - najważniejsza część każdego dnia życia człowieka, odpowiada za regenerację ciała i umysłu, za lepsze poranki i bardziej optymistyczne podejście do życia.Z pewnością natknęliście się Państwo z takim określeniem fazy snu REM. Są to naukowo potwierdzone fazy, wynikające z obserwacji śpiących ludzi. W zasadzie są to fazy NREM i REM – jedna nie obejdzie się bez drugiej. Pamiętać należy tutaj, że z fazami snu u człowieka są ściśle powiązane stany świadomości, w których mózg działa na różnych częstotliwościach fal mózgowych.

Przed snem, w trakcie pracy i normalnego trybu życia, nasz mózg pracuje na częstotliwości beta (zakres 12-28 Hz), natomiast w momencie, kiedy idziemy spać ta częstotliwość spada. Aktywność mózgu spada, umysł się uspakaja i pracuje w częstotliwości alfa (zakres 8-13 Hz). I wtedy dochodzi do odprężenia. Zastanawiacie się, jak to wtedy jest? To odpowiedzcie sobie, czy zdarzało się Wam np. zamyślić? W takich sytuacjach mózg mniej więcej tak samo funkcjonuje, jak w stanie zasypiania.

Fazy snu.

Przechodząc w stan snu, wchodzimy w tzw. fazę NREM. Faza ta przygotowuje mózg do głębszego snu. Odpowiada za odprężenie, ponieważ wtedy ograniczona zostaje znacznie praca mózgu, oddech nasz staje się krótki, spokojniejszy i regularny, spada ciśnienie krwi. Ustaje także praca gałek ocznych i dochodzi do obniżenia temperatury ciała (dlatego później czasem jest nam zimno). Organizm uwalnia do obiegu krwionośnego hormon wzrostu, dzięki czemu ciało szybciej się regeneruje, rany szybciej się goją i ciało się „odbudowuje”. Mózg wtedy pracuje na częstotliwości theta (4-7 Hz), a w naszym umyśle pojawiają się pierwsze oderwane od siebie obrazy, dźwięki – tzw. hipnagogi. Stopniowo tracimy kontakt z rzeczywistością, a mózg rozpoczyna prace na częstotliwości delta (0,5-3 Hz). Oddech staje się jeszcze bardziej regularny, spada ciśnienie, spada napięcie mięśni i temperatura ciała. Jeżeli w tym momencie ktoś nas obudzi, to jesteśmy „nie do życia”, senni i niezbyt skoncentrowani. Jest to bowiem faza, w której organizm odpoczywa i trwa ok. 60 minut.

Od tego momentu przechodzimy w najważniejszą fazę snu – fazę REM (Rapid-Eye Movement). Jest to sen głęboki, kiedy dochodzi do tzw. paraliżu nocnego, czyli stanu w którym człowiek śni, ale ciało nie reaguje na bodźce wysyłane przez mózg (i np. człowiek śni, że biegnie, ale faktycznie leży nieruchomo). W tym momencie dochodzi do utrwalania informacji, obrazów zdobytych podczas dnia – czyli do zapamiętywania wydarzeń. Oddech człowieka staje się teraz szybszy, a serce pracuje bardziej aktywnie dotleniając mózg. Sama nazwa fazy REM wzięła się do tego, że w tej fazie dochodzi do szybkich ruchów gałek ocznych. To właśnie wtedy pojawiają się senne marzenia, które wydają się nam niezwykle realne. Mózg wtedy odpoczywa w sposób aktywny, tzn. reaguje i „widzi”, jak normalnie w dzień.

obraz faz snu - widoczna głębokość i intensywność snu. Bardzo ważne jest zachowanie pełnych cykli snu, dla lepszego samopoczucia człowieka.

Całość, którą opisaliśmy powyżej, człowiek podczas snu przechodzi kilkukrotnie, po ok. 90 minut. Ważne jest, aby odbywało się to bez żadnych bodźców i zakłóceń podczas snu. Dlatego też, bardzo istotne jest, aby ustalić potrzebna ilość snu tak, aby odpowiadał on dokładnie pełnym cyklom – czyli wielokrotność 90 minut. To może bowiem bardzo poważnie wpłynąć na nasze poranne samopoczucie.

Wpływ materaca na fazy snu.

Tutaj tez widzimy rolę materaca w zapewnieniu odpowiednich warunków do przechodzenia pełnych cyklów. Jest to bowiem bodziec zewnętrzny, który najbardziej wpływa na prawidłowość przebiegu snu. Oczywiście – istotne są tu też warunki bytowania, jak odpowiednio niska temperatura w pomieszczeniu, odpowiednia wilgotność powietrza, czy brak zdobyczy cywilizacji w pobliżu, jak telefon, komputer, tablet, telewizor itp. Jednak to materac może odpowiadać nie tylko za odprężenie, ale za przegrzewanie lub wyziębianie się ciała podczas snu, pocenie się itp. Warto więc przemyśleć konieczność zmiany materaca na nowy, np. na materac piankowy zamiast sprężynowego. A dlaczego? O tym przeczytacie przeglądając nasz blog.

Zespół firmy DORIAMaterace Inspirowane Naturą.

Dodaj komentarz